8-åringen min

han liker Lego Power Miners og Star Trek

 

og gravemaskiner og helikoptere

 

det er mye drama i tegningene hans! og han er ekspert på roboter også ser du

 

Skriving er ikke like kjekt. Men litt gøy når han får skrive skumle historier om monstre.

 

Leksene han må gjøre handler om å beskrive solsikkenes liv. For eksempel. Og han er visst ikke så flink å huske små og store bokstaver alltid. Men han gjør dem. Og jeg syns han er flink! For solsikker er aldeles ikke hans felt. Og er glad for han endelig  har begynt å skrive!

 

I Norge er det 2 skoler i landet der guttene er på nivå med jentene når det gjelder å lese og skrive.

På de skolene har de ikke èn bestemt lesebok, men lar ungene velge bøker selv på biblioteket. Du kan lese om det her.

Kan det hende at alt muligens blir enklere å lære, om man prøver gjøre læringen morsom?

Hilsen vanskelig mor. Som er glad for ting går framover! Og er stolt av 8-åringen sin.

Er det flere som er enige med meg, om at lesebøker og annet skolemateriell er veldig «jentete»?

Må bare nevne, tegningene han har tegnet er tegnet på frihånd, uten linjal eller å se etter noenting. Jeg synes han er veldig veldig flink å tegne tekniske ting, han er bare 8. Det er lett å skjønne hva han interesser seg for. Og jeg skulle ønske skolen ville prøve utnytte de evnene. Ikke bare beskrive solsikker og mor og barn. 

 

 

Dette innlegget ble publisert i barna og deres hverdag, Diverse og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

12 kommentarer til 8-åringen min

  1. Hanne sier:

    Utrolig flotte og detaljerte tegninger, han har helt klart et talent her. Det virker som dere er en kreativ familie Alexia:)

    Jeg hadde jente først i skolen, og tenkte vel egentlig ikke så mye over det den gangen. Det undervisningsmaterialet Alexander bruker er verken jentete eller guttete, det er «bare Alexander» Det å tilpasse undervisningsmaterialet til barna og la de få inflytelse over egen læring er utrolig viktig.

    Sitatet du har over her er så sant så sant. Først når Alexander begynte på skolen forsto jeg hvor mye man kan lære seg med den riktige tilnærmingen, og selv om jeg ikke mener at alle barn trenger spesialundervisning så burde det være mye mer spesialpedagogikk i den ordinære skolen også. Det kan av og til virke som at de fokuserer og jobber kun med de svake sidene til barna, og det er jo viktig det – for all del. Men da får de ikke utviklet de sterke sidene sine. De som gir barna en følelse av mestring. De som barna kanskje kan briljere i. Og da står de igjen med en følelse av å komme til kort hele tiden og slik bør det ikke være.

    Ble mye dette her, men når det gjelder skole og læring så er det noe som står meg nært:)
    God natt og fin tirsdag til deg,
    god klem Hanne:)

    • alexia sier:

      Takk for lang og fin kommentar Hanne!
      Det er nettopp det med mestring jeg også er opptatt av. At man tar utgangspunkt i det barnet er opptatt av og er flink i fra før, som å la dem velge hvilken stil de skal skrive, eller hvilken bok de vil lese. Uansett evnenivå.

      Og ja, alle mine 4 barn har vært flinke å tegne, eller kreative på andre måter- har noen amatørkunstnere i slekten på begge sider så det er vel litt medfødt.

      Ha en fin tirsdag du også! Klem! ♥

  2. whitebite sier:

    Fantastisk flotte tegninger!
    Flinke gutten!

    Nå liker jo ikke jeg å bruker betegnelser som «guttete» og «jentete» da;)
    Men jeg tenker det samme som deg likevel, tror jeg -dette med å legge mer vekt og fokus på særområder og ressurser hos barna. Og jeg er enig i at skolebøker og oppgaver kunne vært mer relatert til det dagens barn er opptatte av, slik at stoffet fenger lettere. Motivasjon og interesse må jo være utgangspunktet for læring.

    Selv må jeg endre enkelte lekser (leseark) for gutten min, ellers ser han ikke skogen for trær…. (heter det det? dårlig på ordtak;) Men jeg synes det er rart at det er jeg som forelder som må gjøre sånt..

    Så flott at han har begynt å skrive!
    Kan tenke meg at det gjør mye for mestringsfølelse og selvtillit!

    Fortsett slik du gjør Alexia, still spørsmål…:)
    (synes altfor mange bare godtar at sånn er det jo bare, lærerne vet best…etc.)
    klem!

    • alexia sier:

      Hei whitebite!
      Ja misforstå meg ikke, jeg har alltid vært mot å kalle ting «jentete» og «guttete», og jentene mine har fått biler og lego, mens sønnen min har fått dukker og bamser. Bare så de kan få finne ut av det selv, hva de liker. Det hjelper ikke. Sønnen min spesielt, fra han var baby så har det kun vært maskiner og tekniske ting som har fenget interessen hans. Sånn typisk som man tradisjonelt tenker gutt.

      Det som er poenget, er at alle barn, uansett interesser og evnenivå, ville synes læring var morsommere om de klarte pense oppgavene inn på felt de likte.

      Om de skulle skrive en stil på en side, så la dem velge mellom minst 2 oppgaver- det er jo ikke noe nytt egentlig, men de har visst gått bort fra det her på skolen.

      Og ja, jeg er kritisk, og stiller spørsmål, men samtidig er jeg forsiktig med å vise det overfor min sønn. Det er noe med det å ha respekt for læreren også.

      Er bare glad for at det går framover med han, det å klare å skrive er veldig bra for mestringsfølelsen!

      Ha en fin tirsdag du også, klem! ♥

  3. Fantastiske tegninger! Han har virkelig sans for detaljer!
    Flott at det går framover med skrivingen! Herlig historie om blomster syns jeg. Kort og greit forklart!

  4. ShyB sier:

    Fantastiske tegninger!!!

  5. Oj! Flotte tegninger! Syns historien var fin og dramatisk og jeg da… Det gikk jo akk så galt til slutt. Bra vri!! 🙂

  6. Bondekona sier:

    Flotte tegninger!
    ikke bare solsikkeforståelse man kan komme langt med i livet!
    😀

  7. Pia sier:

    Så flink han er til å tegne!

  8. alexia sier:

    takk, ja, sånn tegning er han god på, synes jo det jeg også!
    Synd det hjelper lite i skolearbeidet bare…unntatt på den måten at han får litt mer tro på seg sjøl, med at han er virkelig FLINK i NOE.

    Så får vi streve oss gjennom solsikkehistoriene. Og håpe læreren tar hintet mitt og finner litt andre utfordringer også- det viktigste er jo at han leser og skriver, uansett hva.

  9. Hege A. sier:

    Jeg sier også wow til tegningene hans!! Ble mer og mer imponert etterhvert som jeg skrollet meg nedover.
    Når jeg leste innlegget ditt kjente jeg at jeg faktisk er glad for å ha barn på Steinerskolen. Det er ikke så ofte jeg tenker over at det er noen forskjell, men nettopp dette med å SE hvert enkelt barn og talent er jo det de er gode på. De ville nok heller aldri kommet med den typen kritikk som at det «manglet noe» i midten, men heller berømmet det som var bra! Og når det gjelder skolebøker blir jo de til underveis, laget av eleven selv, med egne tegninger og alt mulig, riktig fine blir de! Og morsomme å se tilbake på…
    Her i distriktet og fylket ligger faktisk Steinerskolen i toppsjiktet på de nasjonale prøvene også, så de som er skeptiske til hvorvidt de lærer det de skal, kan også ta det med ro, tydeligvis! 😀

    • alexia sier:

      Tusen takk på hans vegne- for ja, her har han et talent. Og du får meg til å tenke. Kanskje Steinerskolen kan være det rette for han- jeg har tenkt på det før, men kjenner lite til hvordan det egentlig fungerer. Det er jo Steiner her i byen også…men nå skal han i gang med medisinering i jula. Fram mot sommeren får vi se hvordan det går. Og det går jo bedre og bedre, heldigvis.

      Men skal tenke på dette som sagt- fint innspill!

      Ha en fin dag Hege A!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *